Het leven van een modelspoor machinist

Het volgende artikel heb ik gelezen op het, amerikaans-modelspoor forum

Hoi Ton.

Beetje lastig te beantwoorden, om te beginnen moet je de boiler niet te vol doen met water want dan blaast er flink wat zuur water uit de schoorsteen om je oren en in je gezicht als je weg rijdt dus halverwege het peilglas is beter.
Dan is het ook nog afhankelijk of je veel moet klimmen op de baan en of er iets achter de lok geplaatst is, moet je vaak bij een overweg of tunnel fluiten en moet je water bij pompen de ketel in dus onderweg je peilglas goed in de gaten houden en niet te laat via de injecteur de ketel vullen.
Ook het stoken heeft er mee te maken, als het rookkast deurtje open gaat en de blower staat aan dan komt er heel veel koude lucht door de vlampijpen en koelt het water ook af en daalt de druk.
Ook de koude kolen moeten eerst gaan branden en dan pas loopt de druk weer op, nadat het deurtje weer gesloten is.
Zoals je leest gaat het leven van een stoker/machinist niet zo maar over rozen, meer over rails zeg maar.
Het lijkt zo eenvoudig maar dat is het beslist niet en nu is dit wel een heel eenvoudig lokje.
Toch is het hardstikke leuk om te doen, ik had het jaren eerder moeten weten!

JohnT

Het leven van een modelspoor machinist

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schuiven naar boven