Dieseldag en verlichting

Tijdens onze rijmiddagen op zaterdag is het altijd een verrassing wat de leden hebben meegebracht en dus wat er zo al op de clubbanen rijdt.

Zo ook 30 september jl. bleken er op de H0 clubbaan alléén diesels te rijden ! Heb je onbedoeld een thema te pakken. Met 4 van de 5 dieselloc’s werd een “line up” georganiseerd. Op de foto zie je van links naar rechts: DB BR 245 een heel moderne locomotief met 4 x diesel-elektrische aandrijving (in het echt dan), een DB V200, samen met de NOHAB de fraaiste diesellocomotieven ooit gebouwd, een bruine NS 2200 met hier de NS rangeerverlichting en een BR 232 Ludmilla in de NS Cargo uitvoering. Maar ook de NS 2384 reed rond (de enige NS 2200 in deze keurstelling) met NS ketelwagens als het ware een Schoonebeker olietrein.

Op het gebied van verlichting wordt er binnen onze vereniging het nodige aan ontwikkeling gedaan, vooral Gerrit houdt zich daar mee bezig. Het is niet zo dat altijd vanuit alle ramen van een huis licht schijnt, maar dat daar variatie in zit. In het bergdorp op onze H0 Clubbaan is een groot Duits vakwerkgebouw gebombardeerd tot gemeentehuis (Rathaus). Daarin een deel als dienstwoning voor de Burgemeester, uiteraard een raadszaal en kantoorruimtes, Gerrit gaat de verlichting hiervan regelen met 3 Arduino’s die in het model worden ondergebracht. Onderstaande foto’s van het model en de electronica geven u een beeld hoe dat weggewerkt is. De Arduino’s zijn nog niet geplaatst, je ziet alleen de connectors hiervoor. Duur ? Welnee het komt uit China en kost de spreekwoordelijke scheet en 3 knikkers!

Je ziet een hoop bedrading, maar met 3 Arduinos kan je 24 uitgangen besturen vandaar. Moeilijk? Welnee het programmeren wordt je geleerd in onze Workshop Arduino, gegeven door een van onze leden en zoals altijd: we helpen elkaar!

Overigens de eerste Workshop Arduino is al volgeboekt! Maar er komt een vervolg, hiervoor kun je je opgeven bij Habbo.

Tekst en foto’s: Habbo Meester

Dieseldag en verlichting

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schuiven naar boven