Gewoon doen

In dit verhaal komt dit als een rode draad aan bod in de vorm van voor mij nog onbekende technieken op het gebied van onze hobby die ik gewoon ga toepassen. Niet denken van “dat kan ik niet”, maar gewoon doen want daar leer je van. Een motto dat gepredikt wordt in onze vereniging.

DE AANLEIDING

Het was de bedoeling dat de H0-modules aangesloten konden worden op de vaste H0-clubbaan en wel via een tunnel onder de sporen van die clubbaan. Die tunnel werd als een module gebouwd en na voltooïng onder de sporen geschoven. Die tunnel mondt uit in één van de kopse kanten van de clubbaan die via een driekante module aansluit op de modulebaan. De uitdaging was op die driehoek een logische situatie te creeëren voor deze aansluiting.

HET IDEE

Er moest iets bijzonders bedacht worden, maar wel gebruik makend van op de club aanwezige materialen. Nu zijn veel gipsmallen aanwezig zoals tunnelportalen, arcades enz.. Dit bekijkend ontstond een idee hiervoor, dit heb ik met een summiere schets voorgelegd aan de coördinator clubbaan Roelof en die zei leuk ga je gang. Het idee bestond uit een verhoogd spoor dat over het tunnelspoor loopt, alleen het spoor is niet meer in gebruik en dat is iets ongewoons en dat trok me wel aan. Onder dat spoor vonden 2 arcades een plek, alleen deze waren minder hoog, dus moest een platform gemaakt worden. In de arcades komen een autobedrijf en een ander bedrijf, zodoende kon het platform een nuttige invulling krijgen met o.a. te koop staande auto’s. Voor de onderdoorgang van het aansluitspoor konden tunnelportalen als een soort stenen brug gebruikt worden. Het betekende wel dat een helling onvermijdelijk was en omdat ik fantasie en werkelijkheid niet wil laten conflicteren moest er een duiker o.i.d. komen om het “regenwater” van die helling af te laten voeren.

DE UITWERKING

De basis was snel gemaakt met hout, daarna kwam het gipsgieten wat Rien wel uitgelegd had maar ik nog niet gedaan had. Dus gewoon doen, al was het vinden van de juiste verhouding gips – water wat lastig. De eerste exemplaren waren niet echt geslaagd, daarom gewoon nogmaals gieten en zo krijg je het onder de knie. Het uitzagen van de deurtjes in de arcades ging natuurlijk ook mis, dus nogmaals gieten en voorzichtig zagen. Het gieten van de tunnelportalen en muren ging daarna als vanzelf. Ook weer geleerd!

 

 

 

 

 

 

 

Het landschap werd gevormd door platen kunststofschuim waarin de vorm ruw werd uitgesneden, daar overheen nat gemaakt gipsverband (hoe kom je erop, maar het werd me geleerd door een medelid) en dan bedekt met gips. Als basiskleur werd bruine verf gekozen (aarde) en de natte verf werd ingestrooid met een mengeling van verschillende kleuren groen vezelachtige strooimateriaal. Dit zorgt voor een natuurlijke uitstraling.

De gips onderdelen moesten geschilderd worden, niet egaal maar natuurlijk met kleurnuances. Iets wat ik nog niet had gedaan, daarom …. gewoon doen. In 1e instantie uiteraard niet naar mijn idee, dus overdoen…. totdat je het resultaat goed vindt. Voor het schilderen van de arcades gekeken naar die achter het hoofdstation op de clubbaan maar wel met kleine verschillen. Ook hier gewoon doen.… met een leuk resultaat. Voor het garagebedrijf verzon ik de naam “Auto Beun” (Beun de Haas) want humor moest er ook zijn. Voor het klussenbedrijf kwam iemand kwam iemand met de tip “Picobello B.V.” en liet mij op You Tube een gaaf filmpje zien van Waardenburg en de Jong waarin ze een keuken grondig verbouwen (dus vernielen). Nieuwsgierig?: hierbij de link https://www.youtube.com/watch?v=tjf5E-Ol8rs .  .

Het spoor bovenlangs lijkt aan te sluiten op de wisselstroombaan, maar de verbinding is verbroken. Het verlaten spoor is dus overwoekerd met gras en struiken, ook is een hoofdsein (uiteraard buiten gebruik) geplaatst (dankzij Rien). Het roestig maken hiervan deed ik met bruine verf, immers het sein heeft geen functie meer. Als laatste nog wat boompjes geplaatst en het project is afgesloten.

DE ZIN VAN HET PROJECT

Hoeveel uren hierin zijn gaan zitten, ik heb ze niet geteld. Maar de opgedane ervaringen zijn veel belangrijker!
Het is een typisch voorbeeld van waarom je lid van een modelspoorvereniging bent, uitwisselen van kennis en ervaring.
Maar ook om de uitdaging aangaan en leren van de mindere resultaten, want mislukkingen bestaan niet en als het toch mislukt doe je het gewoon over!

Tekst en foto’s:

Habbo Meester

Gewoon doen

Eén gedachte over “Gewoon doen

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schuiven naar boven