Sporen naar het verleden, hoe ver en hoe leuk het was!

De Stoomtrein Goes-Borsele geeft haar open dagen de naam “Sporen naar het verleden”, vier van onze leden spoorden op zaterdag 20 mei naar dit evenement met een aantal noordelijke NVBS-ers. Het werd een lange dag van 07:15 tot 22:45 uur, maar ook een leuke dag!

Op station Zwolle ontmoeten we de NVBS-ers en na een overstap in Rotterdam verder naar Roosendaal omdat Prorail uitgebreide werkzaamheden daar en in Bergen op Zoom uitvoerde. Hun machtige kraan Obelix was in Roosendaal actief. Dus met vervangend en krap busvervoer naar Goes, wat de reistijd aanzienlijk verlengde en de beschikbare tijd bij de SGB bekorte.
Op evenementen zoals deze worden gasten uitgenodigd om b.v. hun materiaal in te zetten als tractie.

 

 

 

 

 

Zoals loc 5 van de MBS (Haaksbergen-Boekelo) en de 23023 van de SSN (Rotterdam) met een stam SSN-rijtuigen.

Maar ook de NS DE 3 Plan U van de 2454 crew en ook “Live steam”.
Die Plan U zou o.a. pendelen tussen Hoedekenskerke en Baarland, maar dat ging helaas niet door omdat vanwege het gras tussen het spoor het niet veilig (glad) werd geacht.
Had dit nu maar van tevoren geklepeld!

 

 

 

 

Naast het bijzondere station Hoedekenskerke met het overdekte perron lag een uitspanning, dat nu door de SGM geëxploiteerd wordt, daar hadden we een mooi overzicht op het minispoor met fraaie “livesteam” modellen. Het terras met de bollekes Belgisch blond bier beviel ons prima.

 

 

 

 

Na het genot van de bollekes werd het tijd weer met stoom naar Goes te gaan, dit maal mocht loc 5 de SSN stam, overigens gebracht door de 23 023, trekken.
Op het terrein van de SGB viel ons eerst een sik met houtgenerator op als vervanger tijdens WO 2 voor de dieselolie.

 

 

 

 

Verderop viel de prachtig gerestaureerde Oersik op. Naast de Oersik stond Blokkendoos motorijtuig mC 9002 van de 2454 crew opgesteld, helaas wat slecht te fotograferen. Dit rijtuig bekend onder de naam Jaap hebben de mensen van 2454 crew weer rijvaardig en geschikt voor het hoofdnet gemaakt.

 

 

 

 

 

Mooi om te zien hoe spartaans de werkplek (stuurstand) van de machinist is uitgerust, hij heeft nog wel een klapstoeltje om op te zitten! De benodigde apparatuur voor ATB en GSM-R heb ik angstvallig niet gefotografeerd om het sfeertje niet te verpesten. Maar ook het interieur was (al eerder) fraai gerestaureerd en nu was er driftig gepoetst. Let op het noodgereedschap!

 

 

 

 

 

Naast mC 9002  “Jaap” stond de fraaie omC 906 opgesteld. Dit is een door de mensen van SGB gebouwde replica van het NS oliemotorrijtuig op het onderstel van een West-Duitse railbus. De bijnaam is “Ome Ceesje” en is afgeleid van het personage “Ome Keesje” uit een zeer populaire radio hoorspelserie in de dertiger jaren.
Op het laatst waren we getuige van de omvangrijke rangeerbewegingen die nodig waren om het gebruikte materieel terug te zetten, oa.”Bakkie” 521 was daarmee actief. De 500 serie van NS kwam voor de serie 600 en had geen luchtrem.

We kijken terug op een geslaagde railreis en de lange treinreizen deerden ons niet, met kletsen, een serieus gesprek en humor is dat zo gebeurd.
Op de terugweg naar Emmen keek een van ons naar het schermpje van Arriva en zegt “hé vanaf Marienberg naar Emmen staan er alléén puntjes!”, waarop iemand zegt “daar liggen Märklin-rails!”.

Tekst: Habbo Meester
Foto’s: Bennie Geerts (BG) en Habbo Meester

 

 

Sporen naar het verleden, hoe ver en hoe leuk het was!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schuiven naar boven