Railreis Intermodellbau 2024

Zolang onze vereniging bestaat organiseert de Reiscommissie een Railreis naar de Intermodellbau in Dortmund de grootste modelbouwbeurs in Europa, dus ook dit jaar.

Het grote gelijk dat we dit per trein doen vanaf Haren(Ems) bleek wel dat toen vanuit de U-Bahn van Dortmund naar de Westfalenhallen de lange files zagen voor de parkeerterreinen, we vernamen dat mensen die na ruim 2 uur in de file te hebben gestaan terug naar Nederland gingen! Bovendien is het gezellig om met een groep samen te reizen tegen een aantrekkelijk tarief. Treinkaart (groeps-)retour voor € 19 i.p.v. € 39 voor een enkeltje. Gewoon milieubewust reizen.

De beurs staat bekend om de stands van de fabrikanten, handel en de kwalitatief hoogstaande modelbanen, nu met een naar verhouding grote Nederlandse bijdrage. Er werd dus flink gefotografeerd, hieronder een greep daaruit.

“Müsum 1896” van Kai Wüstermann in de schaal Z (1:220) vonden wij een pareltje. Gevraagd naar zijn inspiratie antwoorde hij: Ik had een model van een stoomloc T3 en een Dampftriebwagen (Kittel) en hou van havens, daarom heen heb ik deze modelbaan gemaakt. Uw auteur zoekt altijd naar leuke details, die waren hier volop te vinden. De baan leeft als het ware en valt voor mij in de categorie “Modelbaan waar de modeltrein te gast is”.

In dezelfde categorie valt deze modelbaan van Jan Manfred Scholz met als onderwerp een houtzagerij, waarbij de bouwer zo vriendelijk was het dak van een loodsje te verwijderen om het fraaie interieur te tonen, van het andere loodsje maakte hij zelf voor mij de foto, weer een kijkje in gedetailleerd werken.

Naast deze “kleine” modelbanen waren er natuurlijk ook grote, zoals deze Nederlandse van de Delftse Modelbouw Club in H0 en geautomatiseerd met Koploper. Op de alom aanwezige schermen kon men de treinenloop volgen en zien hoe uitgebreid de baan is. Mij viel ook een mooi model van de NS SLT op en het fraaie model van de spoorbrug over het Amsterdam- Rijnkanaal.

Ook viel een grote H0-baan op door het onderwerp de “Rübelandbahn” en omdat gebruik werd gemaakt van herfstkleuren. Deze spoorlijn is befaamd om de steile hellingen waarop sterke locomotieven slechts korte treinen kunnen rijden. Tegenwoordig rijdt daar de HVLE (nu Captrain) met Blue Tigers, vroeger reden daar stoomlocs van de BR 95. Binnen de DR en later DB was het een eiland bedrijf met 25 kV 50 Hz. Uiteraard was het keerstation halverwege en het Kreuztalviaduct aanwezig.

Het station van Worpswede riep herinneringen op aan een eerder door ons georganiseerde Railreis met de Railbus vanaf Bremen Hbf.

Tot besluit nog wat mooie details.

Gelet op het wasgoed waait er een vreemde wind!

Foto: Frank Groenendaal
Foto: Frank Groenendaal

Het was weer een geslaagde Railreis en de suggestie werd gedaan om weer eens naar Bruchhausen-Vilsen te gaan in augustus, maar daarover later meer.

Tekst: Habbo Meester
Foto’s tenzij anders vermeld: Habbo meester

Railreis Intermodellbau 2024

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schuiven naar boven